Svensk förpackningsplast redo för internationell marknad
Eazycover är patentskyddad i Sverige, USA, Kina, Ryssland och Australien, och flera andra stora internationella marknader står på tur.
- Idén är egentligen en vidareutveckling av badmössan. Den föddes ur irritation över att det är så svårt att hantera vanlig plastfilm som bara klibbar, klistrar och är en allmänt frustrerande produkt, säger Hassan Moghaddam vd på Eazpac som är företaget bakom produkten i ett pressmeddelande.
Nya marknader
Testförsäljning kommer att påbörjas i Tyskland och nu i februari introduceras hättan på den franska marknaden. Då produkten inte har några kulturella barriärer beräknas den potentiella världsmarknaden för både restauranger och hushåll handla om 130 miljarder hättor per år.
- Jag började arbetet med att utveckla Eazycover 2007. Produkten har därefter fått allt större spridning och förra året fick vi öka antalet produktionsskift för att möta efterfrågan från både restauranger och privatkonsumenter, säger Hassan Moghaddam.