Svegro relanserar varumärket
Mexikansk ört och pr-byrå ska få ekologiska marknadsledaren att gro.
– Vår uppgift som marknadsledare är att driva på hela den ekologiska marknaden och samtidigt stärka vårt varumärke, säger Helena Olin, marknadschef på Svegro och fortsätter:
– Ekologiska produkter har verkligen slagit till ordentligt bland konsumenterna, som köper mer ekologiskt än någonsin. För oss är det jätteviktigt att hela tiden ligga före och utveckla nya smaker och produkter.
Startskottet till den nya satsningen på varumärkesbyggandet är lanseringen av tre nya örter, varav den mexikanska örten epazote är den kanske mest okända för den breda svenska marknaden.
– Epazote är känd bland kockar och matintresserade i Sverige, men inte hos den stora allmänheten. I Sydamerika och södra USA används den däremot som en basört, ungefär som koriander i Asien.
Den övergripande marknadsföringsstrategin bygger i hög utsträckning på att berätta historien om ägarfamiljen Normans resa från småskaligt till marknadsledare på den svenska marknaden.
Just nu görs också stora investeringar, inte minst i växthusanläggningarna på hemmabasen i Thorslunda gård i Svartsjö.
– Det handlar om stora summor, säger Helena Olin utan att vilja specificera ytterligare.
2014 omsatte Svegro 415 miljoner kronor.