Svensk Fågel kan bli Årets varumärkesbyggare
"Gula Pippin" kan ge Svensk Fågel utmärkelsen Årets varumärkesbyggare.
— Gula Pippin skapar stolthet och motivation bland både bönder och företag i den svenska matfågelbranschen. Genom en tydlig märkning har vi gjort det enkelt för konsumenter att göra ett medvetet val i butik, säger Maria Donis, vd Svensk Fågel, i ett pressmeddelande.
Enligt Svensk Fågel har den konceptet med den gula kycklingen varit framgångsrik eftersom hela branschen, från avel och kläckeri, till uppfödning och slakt stått bakom märkningen. Samtidigt ökar kännedomen om varumärket Svensk Fågel, och under fjolåret slog branschen försäljningsrekord efter att ha ökat med 13 procent, trots hård konkurrens från importerad kyckling.
— För att svenska bönder ska ha en framtid måste vi verkligen visa konsumenterna hur de hittar rätt i butik. Den senaste undersökningen från Ipsos visar att tre av fyra tycker att det är mycket eller ganska viktigt att kycklingen är svensk, främst för att man vill gynna svenska bönder men även för att det känns tryggt. Förtroendet för vår märkning fortsätter att öka, vilket vi självklart är väldigt stolta över, säger Maria Donis.
Huruvida Svensk Fågel står som segrare eller inte avslöjas under Spinngalan på torsdagskvällen.
Om Spinn
Spinn startade 2004 och är Sveriges största PR-tävling. I tävlingen belönas Sveriges bästa PR-insatser med huvudfokus på icke-köpta kanaler. Bidragen som belönas ska ha ett tydligt syfte, visa på affärsnytta kombinerat med kreativ höjd och resultat som kan härledas till målsättningen i projektet.
Beskrivning av kategorin Årets varumärkesbyggare
Årets Varumärkesbyggare belönar långsiktigt kommunikationsarbete som stöttar varumärket under en lång tid och innefattar egna och förtjänta kanaler. Kommunikationen ska visa upp resultat och koncept som sträcker sig över flera år där varumärket har stärkts i förhållande till konkurrenter och egna målgrupper.
Spinn startade 2004 och är Sveriges största PR-tävling. I tävlingen belönas Sveriges bästa PR-insatser med huvudfokus på icke-köpta kanaler. Bidragen som belönas ska ha ett tydligt syfte, visa på affärsnytta kombinerat med kreativ höjd och resultat som kan härledas till målsättningen i projektet.
Beskrivning av kategorin Årets varumärkesbyggare
Årets Varumärkesbyggare belönar långsiktigt kommunikationsarbete som stöttar varumärket under en lång tid och innefattar egna och förtjänta kanaler. Kommunikationen ska visa upp resultat och koncept som sträcker sig över flera år där varumärket har stärkts i förhållande till konkurrenter och egna målgrupper.