23948sdkhjf

Pepparkaksföretag mot rekordvinst

På tre år ska "Pepparkaksprinsen" göra Nyåkers till värdens mest lönsamma bageri.
Nyåkers vd Christoffer Sai Öberg går ibland under namnet "Pepparkaksprinsen", vilket är en logisk följd av att hans far Lennart Öberg döptes till Pepparkakskungen. Själv har den Harvardutbildade 29-åringen kallat sig pepparkaksvärldens motsvarighet till Apple-grundaren Steve Jobs.

Efter en uppslitande arvstrid, som avslutades våren 2014, har han fått rejält snurr på verksamheten. Mellan 2013 och 2014 vändes en förlust på 3,8 miljoner kronor till en vinst på 3,7 miljoner. Mycket tack vare export, som står för omkring en tredjedel av omsättningen som landade på drygt 92 miljoner kronor 2014.

Läs också: Export bakom vändning för Nyåkers

I år räknar Christoffer Sai Öberg med vinst på drygt 5 miljoner kronor, vilket innebär nytt rekord för Nyåkers, skriver Veckans Affärer. Och målsättningen är tydlig: Västerbottenföretaget ska bli världens mest lönsamma bageri inom tre år.

En del i framgångsreceptet för Nyåkers, som bakar över en miljard pepparkakor om året, är nya samarbeten och smaker. Nyåkers har bland annat kombinerat den klassiska pepparkakan med grönmögel och sprit.

— Jag insåg att om jag ska kunna simma där jag kan kräva mer betalt måste jag hitta någon annanstans att bada. Det är så enkelt, om man gör saker som människor vanligtvis inte gör så kommer man också att uppnå framgång som andra inte får, säger Christoffer Sai Öberg, till Veckans Affärer.

"Pepparkaksprinsen" uppger att Nyåkers anställda tjänar upp till 15 procent mer än vad de skulle tjänat hos konkurrenterna. Och det är jobb som blir kvar i Sverige, då han planerar att bygga nya anläggningar i Norrland framöver.

Däremot är det inte säkert att den svenska marknaden fortsätter att vara lika viktigt för det exportinriktade Nyåkers, som marknadsför sig som "Världens snällaste företag" förutom pepparkakor även tillverkar skorpor och mandelkubb. Det till följd av den allt hårdare konkurrensen från butikskedjornas egna varumärken.

— För mig är det inte ens någon idé att gå in och konkurrera med deras priser, utan då är man körd, säger Christoffer Sai Öberg, till tidningen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047