Branschen ska skingra tillsatsmyter
Med sajten tillsatsfakta.se vill Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandel reda ut begreppen i den heta debatten om tillsatser.
För att "bringa klarhet i tillsatsdebatten" lanserar branschorganisationerna nu en gemensam hemsida, tillsatsfakta.se. På sajten finns information om varför tillsatser används, och vilket regelverk som finns kring användandet.
— Vi vet att många konsumenter oroar sig för tillsatser i maten och hur det påverkar deras hälsa. Mycket av oron grundar sig i olika myter om tillsatser, inte minst i sociala medier. Med tillsatsfakta.se vill vi räta ut frågetecken, öka kunskaperna och bidra till en mer faktabaserad diskussion om tillsatser i maten, säger Karin Brynell och Marie Söderqvist, vd för Svensk Dagligvaruhandel respektive Livsmedelsföretagen, i en kommentar.
Rapporten som ligger till grund för informationen på sajten, har genomförts av Swedish Nutrition Foundation, och tar bland annat upp syftet med tillsatser som citronsyra, glutamat, emulgeringsmedel och sötningsmedel.
— Förutom att ge konsumenterna faktabaserade svar på flera av de vanligaste frågorna om tillsatser och hälsa, förklarar vi varför tillsatser finns i vissa livsmedel och hur användningen regleras. Perspektiv som ofta glöms bort i tillsatsdebatten och därför skapar onödig oro, säger Marie Söderqvist och Karin Brynell.