23948sdkhjf

Ingen succé för semmelsmoothie?

Försöket att göra semoothie — en smoothie på semla — till årets trendbakelse går trögt.
När februari närmar sig blir semlan alltid ett hett samtalsämne. Under fjolåret uppmärksammades den kanske mer än någonsin, då konditorier runt om i landet försökte bräcka varandra genom att komma på kreativa versioner av den kulinariska nationalklenoden. Bland annat lanserades en korv med bröd-semla.

Läs också: Semmelkriget i full gång

Bäst lyckades Tössebageriet i Stockholm, vars "semmelwrap — en semla i wrapform — blev Sveriges mest eftersökta. Bokstavligen talat. Bakverket hamnade på första plats när Google presenterade vilka matreleterade ord svenskarna sökt på mest under 2015.

Läs också: Maten svenskarna googlade mest

I år vill konditorn Markus Ekelund från Thimons bageri och konditori i Nässjö ta greppet om årets semmeltrend. Han kallar skapelsen "semoothie" — en blandning mellan en semla och en smoothie — och han försäkrar att den är god.

Kollegorna på konditoriet var skeptiska.

— De sa "fy vad äckligt, varför då?". Men när de väl fick smaka tyckte de att det var gott, säger Markus Ekelund till TT.

Han beskriver semoohien som en varm drink med smoothiekonsistens. Inspirationen kommer från den klassiska hetväggen, det vill säga semla i varm mjölk.

Men även om det har blivit bra drag på konditoriets Facebook-sida har han dock svårt att våga hoppas på att semoothien kommer göra samma succé som semmelwrapen. Tveksamheten förstärks av att försäljningen gått trögt. Kunderna verkar inte frälsta — åtminstone inte hittills.

— Ska jag vara ärlig är de lite skeptiska, det är inte så att det drar iväg några mängder än så länge. Men de som vågar prova tycker att det är jättegott. Det är just det, att man måste våga, säger Markus Ekelund till nyhetsbyrån.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078