23948sdkhjf

Svenskarna drömmer om matbranschen

Men oro för ekonomiska risker gör att många avstår.
Att skapa ett eget företag inom livsmedelsbranschen är vad som lockar mest, när svensken ställs inför idén om att bli entreprenör. Det enligt en undersökning som undersökningsföretaget Novus gjort på uppdrag av revisionsbyrån EY.

Nästan var femte, 18 procent, uppger att det är ett eget företag inom mat, dryck och restaurang som lockar mest av samtliga branscher.

Samtidigt tvekar många att komma till skott och ta klivet. Enligt undersökningen beror det på att många ser det som riskfyllt. Nästan varannan anger "för hög privatekonomisk risk" som det största hindret, följt av "krångliga regler" (43 procent) och "otryggt utan fast anställning” (38 procent).

Nästan hälften uppger också att de inte tycker att entreprenörskap och företagande uppmuntras tillräckligt i Sverige.

— Jag tycker att det är oroande att närmare hälften av alla svenskar inte upplever att entreprenörskap uppmuntras i Sverige. Inte minst eftersom entreprenörer spelar en otroligt viktig roll i den svenska ekonomin och står för en stor del av alla nya arbetstillfällen. Det är dock hoppingivande att yngre och studerande i högre utsträckning upplever att entreprenörskap uppmuntras. Jag tycker att studiens resultat visar på vikten av att lyfta fram framgångsrika entreprenörer som förebilder för att få fler, såväl unga som äldre, att våga satsa på sin affärsidé, säger Carlos Esterling på EY, i en kommentar.

Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av EY Sverige. Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade Sverigepanel. Undersökningen genomfördes 22-27 oktober 2015. Totalt intervjuades 1019 personer.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062