23948sdkhjf

Zlatan lyfte Dafgårds

Sedan samarbetet med fotbollsklubben PSG har Dafgårds försäljning av Billys Pan Pizza ökat.
Fryspizza och fotboll är ganska ingen självklar kombination. Men för Dafgårds, som tillverkar Billys Pan Pizza, har det visat sig vara en riktigt lyckospark.

Det var för runt ett år sedan som den stjärnspäckade franska fotbollsklubben Paris Saint Germain, PSG, via den franska företagsfrämjande myndigheten Business France, kontaktade Dafgård. Det västgötska livsmedelsföretaget nappade och ett ettårskontrakt signerades.

Avtalet innebär att Dafgårds kunde använda PSG-spelare från både herr- och damlaget för att marknadsföra sina fryspizzor. Det har gjort att svenska stjärnor som Zlatan Ibrahimović, Kosovare Asllani (som inte längre spelar för klubben) och Caroline Seger har prytt såväl förpackningar som reklamkampanjer under det senaste året.

— Jag hoppas att Billys skyfflar pizza till mig i Paris i fortsättningen. Jag har en tom frys, sa den svenska damlandslagsspelaren Kosovare Asllani, på en presskonferens när samarbetet presenterades, uppger Resumé.

Ola Larsson, marknadschef på Dafgårds, tycker att det finns en naturlig koppling mellan fotboll och mat och dryck.

— Det är klassiskt. Det gäller inte bara tv-tittare och övrig publik. Strategiskt vill vi förtydliga den kopplingen. Den andra kopplingen är att vi kommunicerar att vi kommunicerar till aktiva ungdomar att de kan använda våra mellanmålsprodukter när de behöver få i sig något snabbt innan eller efter träning. Eller annan aktivitet när inte middagen är klar, säger han till Resumé.

Enligt honom har PSG-samarbetet satt fart på försäljningsvolymen, som ökat med 5 procent. Totalt har 30 miljoner pizzor sålts sedan kampanjen drog igång. Dessutom har Billys Pan Pizza ökat sin marknadsandel, säger marknadschefen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063