23948sdkhjf

Sia startar säljakademi

Sia Glass satsar miljoner på framtidens säljare. Utbildningen ska hjälpa glasstillverkaren att öka omsättningen med 50 procent.
2015 visade sig bli det bästa någonsin för Sia Glass och totalförsäljningen ökade med 14,2 procent. Under fjolåret installerades även en ny produktionslinje för 50 miljoner kronor.

Nu aviseras nästa miljoninvestering från Slöingeföretaget. Med start i januari sjösätter Sia ett utbildningsprogram för samtliga säljare inom företaget.

— Det är en miljoninvestering som vi gör i vår personal. En ovanlig och stor satsning, det vet vi om. Men vi kommer att komma närmare marknaden, verkligheten och glassälskarna, säger Stefan Carlsson, marknadschef på Sia Glass.

Utbildningsprogammet, som kallas för Sia Säljakademi, är tvåårigt och är utformat i samarbete med IHM Business School i Göteborg.

— I normalfallet utbildar vi ett fåtal utvalda personer i en säljorganisation under ungefär 6-8 månader. Sia Glass samtliga säljare, 23 personer, och regionchefer kommer att diplomeras efter två år i ett specialprogram. Det är unikt med en så långsiktig och omfattande utbildning. Det blir speciellt för oss också, säger Anders Börjesson, projektledare på IHM Business School.

Enligt Sia Glass, som tillhör Bertekoncernen, handlar utbilningsinvesteringen inte bara om argumentation och avslut.

— Vi kommer att sätta handlaren på heta stolen och ta ett större grepp för att få en fördjupad förståelse för marknaden, ekonomin, konsumenternas krav, den snabbrörliga omvärlden och ett helt nytt kommunikationslandskap. För oss på Sia Glass är det önskvärt att hela säljorganisationen har samma horisont, säger Stefan Carlsson.

Enligt Stefan Carlsson har Sia Glass, med en marknadsandel på närmare 20 procent, målsättningen att öka omsättningen med 50 procent inom fem år.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094