23948sdkhjf

Så blir nya svenskmärkningen

Från Sverige — så heter branschens nya blågula ursprungsmärkning.
Under fjolåret startade branschorganisationerna Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandel det gemensamma bolaget Svenskmärkning AB med målet att skapa en ny frivillig ursprungsmärkning.

Nu lanserar bolaget märkningen Från Sverige. Symbolen är, inte överraskande, blågul.

— Från Sverige är en tydlig märkning som gör det enklare att hitta livsmedel, råvaror och växter med svenskt ursprung i butikerna, säger Maria Forshufvud, vd på Svenskmärkning, som värvades till uppdraget från branschorganisationen Svenskt Kött.

Läs också: Hon blir boss för branschens svenskmärkning

Syftet med Från Sverige är att svara upp mot en ökad konsumentefterfrågan på svenskproducerade livsmedel. Indirekt ska märkningen främja tillgången på svenska råvaror i framtiden. Svenskmärkning AB äger och förvaltar märket.

Bolaget kommer också att ansvara för kommunikation och marknadsföring av Från Sverige-konceptet.

— Det finns så mycket att berätta om svenska råvaror och livsmedel. Vi har många unika värden i Sverige. Mycket handlar om produktionen hos bonden och odlaren men också om förädling och tillverkning av livsmedel i industrin.

Från och med i mitten av februari kommer även en webbplats, som fungerar som kommunikationsplattform för Från Sverige, finnas på plats där livsmedelsföretag kan ansöka om tillstånd att använda svenskmärkningen.

Kriterier för märkning med Från Sverige

* Alla djur ska vara födda, uppfödda och slaktade i Sverige.
* Odling ska ha skett i Sverige.
* All förädling och packning ska ske i Sverige.
* I sammansatta produkter, det vill säga en produkt med minst en tillsatt ingrediens, ska minst 75 % av färdigvaran vara svenskt (vatten räknas inte). Bröd, ost och fruktyoghurt är exempel på sammansatta produkter.
* Kött-, ägg- och mjölkråvara ska alltid vara 100 % svenskt, även som ingrediens i en produkt.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062