Nestlé får nej i domstol
Fritt fram för konkurrenterna att härma ikoniska chokladen.
— KitKat är mycket omtyckt och den ikoniska formen, som har använts i Storbritannien i mer än 80 år, är välkänd bland konsumenter, säger Nestlé i ett uttalande, där koncernen också uttrycker besvikelse över domen.
Därmed går den brittiska domstolen på samma linje som EU-domstolen, som tidigare avvisat Nestlés uppfattning att produktens utformning i sig av allmänheten uppfattas som en del av varumärkets unika identitet.
Domstolarnas uppfattning öppnar dörren för konkurrenter som vill producera chokladkex i ett liknande utförande. I bakgrunden lurar dessutom en gammal fejd mellan Nestlé och rivalen Cadbury, bolaget som motsatte sig Nestlés initiala försök att varumärkesskydda KitKats utformning 2010. Sedan dess har Nestlé i sin tur försökt blockera konkurrenten från att skydda den lila färg omger Cadburys, i Storbritannien omättligt populära, mjölkchoklad.
Nestlé planerar att överklaga domen, uppger The Guardian.