23948sdkhjf

Världsomspännande planer för heta Caliente

2016 ska bli året då Malmöföretagets chilidrycker når utanför Sveriges gränser.
November var månaden då alla pratade om det lilla dryckesföretaget från Malmö. På den stora mässan Brau Beviale i Tyskland blev Caliente utsedd till vinnare av Best Premium Adult Drink vid The World Beverage Innovation Awards, världens största innovationstävling för dryckesbranschen. Knappt en vecka tidigare plockade Caliente hem priset för bästa ekologiska dryck under Natural & Organic Awards Scandinavia 2015.

Men det är 2016 som ska bli det stora genombrottsåret för det skånska företaget med ekologisk chilidryck som affärsidé. Och året har börjat bra. Kafékedjan Barista valde att ta in Caliente i sitt sortiment och bläcket har knappt hunnit torka på avtalet med Sveriges största grossist, Martin & Servera. Samtidigt står en rad andra distributörer på tur för samarbete med det lilla startupbolaget som kom igång på allvar för blott ett år sedan. Först ut var Dagsmeja.

— Det betyder jättemycket för oss, säger Calientes vd och grundare Thomas Adner.

Kaféer, restauranger, foodtrucks och välsorterade butiker. I dag finns Caliente hos över 400 återförsäljare. Hittills har Thomas Adner och de sex medarbetarna hos Caliente skött leverans och försäljning på egen hand. Knackat dörr, i princip.

— Det var en medveten strategi, och ett sätt att bevisa att produkten verkligen fungerar. Nu tar vi nästa steg och målet är att allt går via grossister inom ett par månader.

Drycken, tappad på glasflaska, är antingen gul med ingefära och lime eller blodröd av tranbär och granatäpple, tillverkas på Trensums musteri i småländska Tingsryd. Men historien om Caliente Beverages International började på helt andra breddgrader. Det var i Afrika och Mellanöstern, där Thomas Adner haft en rad chefspositioner inom Tetra Pak, som idén om att skapa ett alternativ till alkoholhaltiga drycker uppstod.

— Under mina åtta år i Nordafrika och Mellanöstern överöstes jag med inspiration från maträtter och kryddor som var nya för mig. Och chili, som jag älskar, fanns överallt.

I länderna i regionen är det många som inte dricker alkohol. Ändå upplevde Thomas Adner inte att det fanns några vettiga alternativ.

— Dryckesutbudet var väldigt dåligt. Det finns i regel bara tråkiga drycker som dessutom oftast är onytta och fulla av socker eller koffein. Detsamma gäller för övrigt i resten av världen.

— Vår ekologiska juicedryck är på många sätt det perfekta alternativet när man vill ha en kick men inte vill dricka alkohol. Caliente är het, god, hälsosam och ämnet capsaicin, det som skapar hettan i chili, sätter fart på endorfinerna och ger en skön naturlig kick.

Även om det nu verkar ha lossnat för Caliente har processen inte varit smärtfri, något som Thomas Adner tror att de flesta entreprenörer känner igen sig i. Trösklarna är högre för ett företag som skapar en helt egen produktkategori. Det tog nästan ett och ett halvt år av marknadstester och produktutveckling innan Caliente "hittade rätt". Och vad som skulle få Caliente att flyga i Thomas Adners gamla jaktmarker, en lansering i Dubai, Förenade Arabemiraten, har blivit uppskjuten.

Läs också: Malmöföretag ska ta chilijuice till Dubai

— Av lite olika skäl är vi inte på hyllorna där än. Men avtalet är på plats och vi har en agent som är redo att sätta igång, så förhoppningsvis dröjer det inte länge.

Och även om Thomas Adner är nöjd med utvecklingen i Sverige är siktet inställt på världsmarknaden.

— Att vi vann ett par prestigefulla priser förra året har gjort att vi fått en hel del intresseförfrågningar. Även om vi för diskussioner med aktörer i 20-tal länder är det viktigt att vi växlar upp på rätt sätt. Målet är att finnas på fem-sex marknader innan året är slut, för att sedan öka takten under 2017 om allt faller väl ut.

För att kunna satsa behövs kapital. Därför kommer Caliente under våren dra in pengar via gräsrotsfinansiering, så kallad equity crowdfunding. Hur mycket pengar som ska in den vägen är ännu inte aviserat.

— Vi kommer gå ut med gräsrotsfinansiering under mars månad. Intresset är redan stort, många hör av sig och säger att det är en rolig idé. Vi ser finansieringssättet som mer än ett sätt att få in aktieägare på. Att få med sig engagerade ambassadörer för varumärket har ett minst lika stort värde.

Caliente har som mål att producera en miljon flaskor under 2016.

— Där någonstans ligger ribban. Vi kommer också att jobba med att lansera fler smaker.

Fortfarande med chili som grund?

— Ja, vi känner att vi har hittat något annorlunda som fyller en särskild funktion. Det är viktigt i en industri som i övrigt kännetecknas av en "följa John"-mentalitet.

Om allt går vägen — blir det inte bli trångt på det nuvarande musteriet då?

— Nej. Trensums är en väldigt bra partner med stor kapacitet, så det ser vi inte som ett bekymmer.

Hur starka är dryckerna egentligen?

— De är inte för alla, och vissa tycker att de är för heta. Men det var heller aldrig målet att göra ett koncept för alla, då vore vi inte relevanta. Majoriteten tycker om Caliente, och chili har blivit en krydda som många, inte minst svenskar, blivit vana vid på senare tid. Det är också oerhört glädjande att Caliente har mottagits så bra som måltidsdryck, något som jag verkligen kan rekommendera. Och då inte enbart för de som kör bil..
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078