23948sdkhjf

Axfoods e-handel i gång

Matpriset kommer inte bli högre för den som väljer att få matkassen levererad hem, lovar Axfood.
Enligt siffror från Svensk Handel steg försäljningen av livsmedel på nätet med 40 procent under fjolåret och många av aktörerna på den svenska matkassemarknaden har haft en kraftig tillväxt under året.

Nu vill Axfood anta uppmaningen. Efter att ha genomfört några pilotprojekt kommer dagligvarujätten lansera sin e-handelslösning i större skala under det andra kvartalet i år. Det avslöjade koncernchefen Anders Strålman i samband med att Axfoods kvartalsrapport presenterades.

Läs också: Axfood hakar på matkassetrend

Satsningen kommer först märkas för Willys och Hemköps kunder i Stockholm och Göteborg. Det handlar det om ett click-and-collect-erbjudande men också hemleveranser, som kommer att plockas i fyra butiker, Willys i Kungsbacka, Rissne och Länna, samt Hemköp i Stäket.

Enligt Anders Strålman kommer prisnivån för näthandeln vara densamma som i fysiska butiker.

— Vi kommer att ha samma prisbild som i butik, sade han under utfrågningen.

Enligt nyhetstjänsten Six uppger Axfoods finanschef Karin Hygrell-Jonsson att merparten av investeringarna för rörande e-handelssatsningen redan gjorts under 2015 men att fler investeringar är att vänta under 2016.

Våren 2015 lade Axfood bud på Linas Matkasse, men backade ur affären. Enligt tidningen Breakit drog sig Axfood ur på grund av priset: 750 miljoner kronor.

Läs också: Matjätte vill köpa Linas Matkasse
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063