Uppåt för Midsona
Men riskakorna fortsätter att spöka för hälsokostföretaget.
Rörelseresultatet, före poster av engångskaraktär, ökade till 21 miljoner kronor.
Läs också: Ny Sverigechef på Midsona
Sett över hela året steg nettoomsättningen 1 174 miljoner kronor, en ökning från 920 miljoner kronor 2014. Rörelseresultatet uppgick till 68 miljoner kronor, före poster av engångskaraktär.
I somras förvärvade Midsona danska Urtekram, vilket idag är koncernens största varumärke.
"Vårt förvärv av Urtekram gjordes under sommaren 2015 och redan nu kan vi konstatera att vi har fått ut eller kommer få ut de synergier på kostnadssidan som vi förväntade, det vill säga totalt cirka 20 Mkr. Dessutom bedömer vi att bidraget till vår långsiktiga tillväxt kommer att bli högre än förväntat", skriver Midsonas vd och koncernchef Peter Åsberg i en rapportkommentar.
Det huvudsakliga skälet till tillväxtutsikterna är "den mycket starka ekologiska trenden bland konsumenter i hela Norden", enligt Peter Åsberg.
I oktober väckte Livsmedelsverkets rapport om arsenikhalter i risprodukter stor uppmärksamhet. Särskilt riskakor, vilket Midsona tillverkar under varumärket Friggs, pekades ut. Barn under sex år bör inte äta riskakor, lyder myndighetens nya rekommendation.
Läs också: Arseniklarmet bromsar rekordstarkt Midsona
"Vi hade också utmaningar under året. Under det fjärde kvartalet minskade försäljningen av riskakor till följd av Livsmedelsverkets rapport om gränsvärden för arsenik i risprodukter. För de konsumenter som fortsatt är tveksamma till risprodukter har vi därför utvecklat nya majsprodukter som komplement, som lanserades under hösten och där ytterligare produkter kommer under första halvåret 2016".