Cefour köper vinföretag
Förvärvet inkluderar en rad egna varumärken produkter som ännu inte lanserats.
— Förvärvet av Vinfabriken Sverige AB ligger helt i linje med Cefours strategi att arbeta aktivt med förvärv och att fokusera på starka varumärken med god lönsamhet. Vi är glada över möjligheten att inkludera denna välskötta verksamhet i Cefours växande portfölj av varumärken, och vi ser både omedelbara synergier och en stor potential för framtiden, säger Mats Jämterud, styrelseordförande i Cefour, i ett pressmeddelande.
Förvärvet inkluderar bland annat ett flertal egna glögg- och spritvarumärken samt "ett betydande antal utvecklade men ännu ej lanserade produkter". Vinfabriken, som har en ekologisk profil, har fem stycken permanenta listningar i Systembolagets sortiment och återkommande listningar i det tillfälliga säsongssortimentet.
— Med Vinfabrikens starka varumärken och inte minst stora produktportfölj stärks Cefours position än mer, inte minst inom det ekologiska området. Även om synergimöjligheter finns på produktionssidan så ser vi den stora potentialen på försäljningssidan, säger Cefours vd Henrik Sundewall, i en kommentar.
Vinfabriken Sverige, med den största aktieägaren Sami Asani i spetsen, har varit på jakt efter en industriell köpare under en tid. Bolaget omsatte cirka 30 miljoner kronor under 2015.
— Vinfabriken Sverige har haft en fantastisk utveckling sedan bolaget grundades för lite drygt 7 år sedan. Vi är mycket stolta över våra produkter och det mottagande de fått av konsumenterna på den svenska marknaden. Vad som från början var en gemensam passion hos ett antal entusiaster har nu blivit en betydande verksamhet, och därför känns det mycket bra att lämna över till Cefour för nästa steg i Vinfabrikens historia. Med Cefours resurser, kompetens och inte minst ambitioner är vi mycket entusiastiska inför framtiden, och det är också därför vi väljer att vara fortsatt engagerade framåt, säger Sami Asani, styrelseordförande och delägare i Vinfabriken Sverige.
Tillträde beräknas ske inom en månad.