Max överklagar klimatdom
Hamburgerkedjan vill få lägre skatt för sin klimatkompensation.
— För oss är klimatkompensation inte bara ett sätt att dra vårt strå till stacken när världen står inför stora utmaningar, det är också ett affärsövervägande. Vi lägger stora summor varje år på klimatkompensation, men vi vet att det lönar sig. Flera undersökningar bekräftar att svenska folket uppskattar företag som tar ansvar för att minska sin klimatpåverkan, och vi ser hur allt fler väljer Max framför konkurrenterna. I denna affär tror vi inte Skatteverket och Skattedomstolen kan bedöma affärsnyttan bättre än vad vi själva kan, säger Richard Bergfors, vd för Max Hamburgerrestauranger, i ett pressmeddelande.
Max har den senaste tiden jobbat hårt på att bli ett företag som förknippas med hållbarhet och klimatmedvetna satsningar på alternativ till rött kött på menyn.
Läs också: Ännu mindre rött kött på Max
Den svenska hamburgerkedjan har även stuckit ut hakan internationellt. I slutet av maj tog Max ut en helsidesannons i den amerikanska dagstidningen Chicago Tribune i syfte att sätta press på hamburgarens hemland i fråga om klimatpåverkan. Klimatanpassning leder till ökad lönsamhet, var budskapet.
Läs också: Max läxar upp amerikaner
Sedan 2008 klimatkompenserar Max för hela produktionskedjan via Plan Vivo-certifierade trädprojekt i Malawi och Uganda. Och Richard Bergfors varnar nu för att Skatteverket och skattedomstolens beslut att inte tillåta avdragsrätt för den typen av klimatkompensation kan få andra företag mer tveksamma till att satsa på klimatomställning.
— Max kommer fortsätta klimatkompensera oavsett om vi får dra av kostnaden eller ej eftersom vi ser nyttan för oss som företag, för världen och för kommande generationer. Men vi tycker att det vore uppseendeväckande och felaktigt om den juridiska processen slår fast att klimatkompensation är en gåva. En gåva till vem? Kommande generationer? Till världen? Vi ser det som vår skyldighet att överklaga domen, säger Richard Bergfors.