Fortsatt nedgång för Candyking
Godisbolaget uppvisar vikande försäljning i senaste rapporten.
Dessutom har volymerna minskat med 12,6 procent under samma period, en negativ förändring från första kvartalets minus 10,2 procent. Totalt sett uppvisar bolaget en förlust på cirka 17 miljoner jämfört med förra året.
Enligt bolaget beror den vikande försäljningen på förlorade kundkontrakt i Sverige. Under det senaste året har Candyking förlorat avtal med både Bergendahls och Coop till huvudkonkurrenten Cloetta.
Förra året pekade Candyking på påskeffekten som en bidragande faktor till en minskad nettoomsättning, eftersom påsken 2015 föll under det första kvartalet. Även i år föll påsken i mars, men det är ingenting som bolaget uppger som orsak i denna delårsrapport.
Läs också: Surt för Candyking
Läs också: Candyking backar Coopförlust
Candyking, som genomgår en "omstart", ersatte Fredrik von Oelreich med Dani Evanoff på koncernchefsposten i juni i år. Senast i juli förvärvade de Lilla Fiket för att kunna erbjuda lösviktsförsäljning av kakor och kondisprodukter, i ett försök att återerövra mark på den svenska marknaden.
Läs också: Candyking köper företag