Miljonsäljande snacks till Sverige
Candyking lanserar premiumpopcorn från Storbritannien.
Ett trendbrott kan vara på väg: i Storbritannien växer Propercorn, som beskrivs som premium-popcorn, mest av alla snacksmärken i landet och har letat sig ut till totalt tio europeiska länder. Varumärket förväntas sälja över 30 miljoner över Europa bara i år.
Därför väljer även Candyking att ta påsarna till Sverige, som enligt egen kommentar är stolta att addera ett starkt varumärke till sortimentet.
– Propercorn fyller ett hål på den svenska marknaden, som idag saknar ett premium-varumärke inom popcornsegmentet, säger Frida Åkerblom, vd för Candyking Sverige.
Det brittiska popcorn-märket lyfts fram som glutenfritt, vilket självklart är en naturlig egenskap hos majs. Skillnaden med en sådan märkning är att glutenallergiker kan vara säkra att popcornen inte behandlats med tillsatser som innehåller gluten och inte tillverkats i kontakt med gluten.
Popcornen kommer i sex olika smaker – bland annat kokosnöt och vanilj – och förväntas finnas tillgänglig i handel i början av nästa år.