Studie: Svenskt viktigare än billigt
Ny undersökning från Demoskop och Svenskmärkning visar att konsumenten ser ursprung som viktigare än pris.
I undersökningen, som intervjuade totalt 1028 personer i slutet av oktober, menar 56 procent av de svarande att den viktigaste faktorn är att maten är producerad i Sverige. Det är en ökning från 48 procent i en likadan undersökning i fjol.
De svarande fick välja mellan två olika faktorer som är viktigast när de handlar. Näst viktigast är att maten är hälsosam, vilket 42 procent av de svarande inkluderade. På tredje plats kommer matens smak – ungefär var tredje håller det som det viktigaste vid ett inköp, vilket är en ökning från 31 procent förra året.
En knapp tredjedel – 32 procent – tycker att det är viktigast att maten inte är för dyr, medan en ekologisk märkning hålls som viktigast av 23 procent.
Svenskmärkning AB lanserade den frivillig ursprungsmärkningen Från Sverige i våras, och hittills har mer än 90 företag fått trycka märkningen på över 4 000 produkter.
– Vi ser en tydligt växande vilja att handla svenskproducerad mat, säger Maria Forshufvud, vd för Svenskmärkning, i ett uttalande.
Märkningen Från Sverige ställer bland annat kraven att kött, ägg, mjölk och fågel ska vara 100 procent svenska i en märkt produkt. Det innebär även att produkter som äggpulver, mjölkpulver och vassle ska ha svenskt ursprung, vilket företaget menar ökar efterfrågan på produkter och ingredienser där ursprung tidigare inte haft avgörande betydelse.
– Det är precis vad som sker nu, det är en förflyttning på gång. Vi ser den ökande efterfrågan som en potential för marknadstillväxt av både svenska råvaror och ingredienser som producerats i Sverige, säger Maria Forshufvud.