23948sdkhjf

Sju konsumenttrender för 2017

Marknadsundersökaren Mintel listar trenderna som spås påverka hela Europa under nästa år.
Mintel, marknadsundersökningsföretaget med bas i London och Chicago, släppte nyligen sin rapport där de identifierar sju stora konsumenttrender som tros prägla den europeiska marknaden 2017.

Den största effekten på marknaden pekas ut som sockerfrågan – i och med Storbritanniens beslut om införandet av en sockerskatt 2018, tillsammans med en växande debatt kring minskningen av socker i vardagen, har många europeiska företag utmanat sig själva att hitta rätt lösning innan fler följer.

Enligt undersökningar av Mintel har rapporteringen kring sockrets hälsopåverkan redan fått stora effekter i Europa – till exempel säger sex av tio konsumenter i Polen och Spanien att de aktivt reducerar sitt sockerintag, medan fler än hälften av konsumenterna i Italien, Frankrike och Tyskland gör samma sak.

– Istället för att bekämpa lagstiftningar kommer tillverkare av kolsyrade läskedrycker fortsätta att minska burk- och flaskstorlekar och satsa på osockrade alternativ. Drycker med 100 procent frukt eller mjölk kommer inte påverkas, och kan förväntas ta upp kampen utan att höja priserna, oavsett sockerinnehåll, säger Richard Cope, trendkonsult på Mintel, i rapporten.

Övriga trender som tros påverka den europeiska marknaden nästa år:

Afrikas uppgång – I och med en ökad BNP och förbättrad infrastruktur blir länder i Afrika allt mer viktiga handelspartners för Europa. Mellan 2011 och 2015 har Mintel sett en ökning på 41 procent av globala produkter med minst en ingrediens från kontinenten. Dessutom börjar allt fler företag rikta produkter mot de växande medelklasserna i flera afrikanska länder.

Medel mot luftförorening – Varumärken kommer försöka bli en del av lösningen, istället för problemet. Inom livsmedelsindustrin syns koncept där man ska "äta sig ren". Det kan variera från direkta "superfoods" som ska förstärka immunförsvaret till att visa upp att varorna kommer från oförorenade områden, vilket länge varit standard för till exempel vatten på flaska.

Företags samhällsansvar – Under nästa år spår Mintel att fler företag kommer gå in med medel för att förvara kulturhistoriska monument och institutioner, då offentlig finansiering blir allt lägre i hela Europa. Inom livsmedelsindustrin kommer man att lyfta upp "historiska handelsvägar" eller klassiska produktionsanläggningar associerade med varumärket.

Här och nu – Företag kommer i allt större utsträckning använda sig av ny teknologi för att hjälpa konsumenter att välja vad de ska äta, både inom 30 minuter till de närmaste två dygnen. Genom förbättrad geolocation, tillsammans med en ökad vilja bland unga att dela med sig av sin positionering till företag de gillar, kan företag rikta tidsstyrda erbjudanden i närheten av var konsumenten befinner sig.

Sömlös betalning – På grund av den ökad bekvämligheten de ger, tar fler och fler till sig nya betalningssätt. Just betalning via mobilen kommer att växa sig allt starkare.

– Verksamheter som skapar egna betalningssätt kan teoretiskt sett kunna skippa kortbetalningsavgifter och istället ge lojalitetsstärkande rabatter till kunderna. Samtidigt kommer kontantlösa stormarknader, med förbeställningsautomater och självservice-möjligheter bli allt vanligare, säger Catherine Cottney, trenddirektör på Mintel.

Sociala medier – Varumärkenkommer att använda sig allt mer av plattformar som Snapchat, WhatsApp och Facebook Messenger, för att omedelbart interagera med och ge kundservice åt konsumenter. Mintel ser att den här typen av kommunikation kommer att bli vardagsmat inom kundservice, där konsumenter kan få kontakt med varumärken lika lätt och informellt som med sina vänner.

– Sociala medier-plattformar växer i popularitet som en säker och trovärdig kommunikationskanal som kopplar samman varumärken och konsumenter, säger Catherine Cottney, som tillägger att det också kan bli en stor utmaning eftersom det kan vara svårt att erbjuda konstant och pålitlig kommunikation.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094