Vi litar allt mer på svensk mat
En färsk undersökning från Livsmedelsföretagen visar att över 80 procent av svenskarna har ett gott öga till svenskproducerad mat.
– Vi började göra mätningar kring förtroendet för den svenska livsmedelsindustrin 2013 och sedan dess har förtroendet ökat varje år. Det är förstås väldigt bra och visar att konsumenterna i grunden litar på svenska matföretag, säger Livsmedelsföretagens vd Marie Söderqvist i ett pressmeddelande.
När en likadan undersökning gjordes i juni tyckte tre av fyra svenskar att mat och dryck från svenska producenter i regel har en hög kvalitet. Nu hoppar antalet upp till 81 procent, vilket är den högsta siffran sedan undersökningarna startades.
Dessutom säger mer än 80 procent av de tillfrågade att de är beredda att betala mer om maten håller en hög kvalitet, och ungefär två tredjedelar säger att man som konsument i framtiden måste vara villig att betala mer för en hållbar matproduktion.
Undersökningen genomfördes via telefon under fyra dagar i slutet av oktober. Totalt genomfördes 1 162 intervjuer med personer ur Demoskops riksrepresentativa webbpanel, och resultatet har vägts med avseende på bland annat kön och ålder.