23948sdkhjf

Arlas mediestrategi: Kor och personlighet

Försöken att reparera varumärket kretsar kring sociala medier.
Efter att Uppdrag Granskning i maj 2015 visade upp resultaten på en undersökning bland Arlas bönder, där många uttryckte missnöje över pressade priser, fick Arlas rykte sig en törn. Det gjorde att koncernen fick tänka nytt kring kommunikation i hopp om att lyfta varumärket, skriver Dagens Media.

Man satte bönderna och korna i rampljuset, och siktade in sig på sociala medier för att få i gång ett engagemang och nå personer som man vanligtvis inte når.

– Utan att gå in för mycket i detalj kring denna mediesituation, som det finns mycket att diskutera kring, så har i alla fall effekterna kring detta medieläge varit tuffa för Arla som varumärke. Där bestämde vi oss för att börja förklara vad Arla är för något, eftersom vi upplevde ett kunskapsglapp här, det vill säga att Arla är ett kooperativ, som ägs av bönderna själva, säger kommunikationsdirektör Gunnar Gidefelt till Dagens Media.

Genom att lyfta fram kor på sociala medier som Facebook och Snapchat märkte man att de väckte engagemang. Bland annat fick en nyårshälsning från korna över 1,5 miljoner visningar och omkring 9 000 delningar.

Enligt Arlas sociala medier-ansvarig Maria Radermacher är folk intresserade av djurhållning, och gärna får en bild av varifrån mjölken kommer. Framöver meddelar man att man bland annat kommer låta Arla-knutna bönder rapportera om sin vardag via Snapchat.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109