Miljoner satsas på matturism till Sverige
Fler turister ska välja Sverige – och spendera mer på livsmedel och restauranger.
– Det finns stora skaror turister i Europa som vill upptäcka andra länders matkultur, och fler länder än Sverige har upptäckt de matintresserade resenärerna som en attraktiv och lönsam målgrupp. Därför är det viktigt att Sverige fortsätter bygga sin position som måltidsdestination för att stärka Sveriges konkurrenskraft, säger Michael Persson Gripkow, chef för brand and strategic communications på Visit Sweden.
Enligt Visit Sweden ser man 25 miljoner resenärer som är intresserade av svenska matupplevelser. Mellan 2010 och 2014 satsade Visit Sweden på att marknadsföra svenska matupplevelser till flera länder, vilket enligt bolaget spred kännedom om svensk mat i internationella medier till ett värde av cirka 1,5 miljarder kronor.
Med den nya satsningen vill man bland annat stärka konkurrenskraften som en destination för matupplevelser. Investeringen är en del av regeringens landsbygdsprogram, som under tidsramen 2014 till 2020 syftar till att utveckla svensk landsbygd.
Första steget är att samla alla regionala turistorganisation samt andra aktörer för att ta fram en projektplan för 2017.