23948sdkhjf

Miljoner satsas på matturism till Sverige

Fler turister ska välja Sverige – och spendera mer på livsmedel och restauranger.
Med hjälp av totalt 57 miljoner från Jordbruksverket och andra samarbetspartners ska Visit Sweden införa ett program för internationell marknadsföring och export av måltidsupplevelser i Sverige. Målet är att öka intäkter för både restauranger och livsmedelsmarknaden från utländska besökare med 20 procent fram till 2020.

– Det finns stora skaror turister i Europa som vill upptäcka andra länders matkultur, och fler länder än Sverige har upptäckt de matintresserade resenärerna som en attraktiv och lönsam målgrupp. Därför är det viktigt att Sverige fortsätter bygga sin position som måltidsdestination för att stärka Sveriges konkurrenskraft, säger Michael Persson Gripkow, chef för brand and strategic communications på Visit Sweden.

Enligt Visit Sweden ser man 25 miljoner resenärer som är intresserade av svenska matupplevelser. Mellan 2010 och 2014 satsade Visit Sweden på att marknadsföra svenska matupplevelser till flera länder, vilket enligt bolaget spred kännedom om svensk mat i internationella medier till ett värde av cirka 1,5 miljarder kronor.

Med den nya satsningen vill man bland annat stärka konkurrenskraften som en destination för matupplevelser. Investeringen är en del av regeringens landsbygdsprogram, som under tidsramen 2014 till 2020 syftar till att utveckla svensk landsbygd.

Första steget är att samla alla regionala turistorganisation samt andra aktörer för att ta fram en projektplan för 2017.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063