Instagramgenerationen slänger mest
Brittiska kedjans studie visar att de yngre generationerna står för mycket av matsvinnet.
I Storbritannien slängs 15 miljoner ton mat, varav sju miljoner slängs av hushållen. I undersökningen, som samlade in svar från över 5 000 deltagare, svarade bara 17 procent i åldrarna 18-34 att de aldrig slänger mat – något som kan jämföras med 40 procent av personer över 65 år, skriver The Guardian.
Enligt undersökningen är det mer vanligt för den yngre generationen att fokusera på nöjet i att äta snarare än nödvändigheten: bland annat är man mer intresserade av den visuella presentationen för att kunna dela med sig av rätter på sociala medier, kombinerat med att man gärna testar maträtter som kräver ovanliga ingredienser man sällan använder igen.
Dessutom ser man att många yngre är sämre på måltidsplanering, köper för mycket mat och oftare slänger rester.
Ungefär 17 procent av de mellan 18 och 34 säger att de slänger rester mer än två gånger i veckan. Dessutom säger 20 procent av samma åldersgrupp att den mesta av maten efter en stor shoppingrunda hamnar i sophinken, jämfört med 8 procent av de mellan 55 och 64 år.
– En ökning av matsvinn från hushåll i efterkrigstiden beror på hur vi värderar val, tid och pengar i relation till mat. De flesta i dag, särskilt de yngre generationerna, kräver variation. Men med en meny som ofta ändras blir det svårare att kontrollera svinnet och planera i förväg, säger mathistorikern Dr. Polly Russell, enligt The Guardian.