23948sdkhjf

Kritik mot White Guide efter säljmiss

En extern säljare har blivit uppsagd efter att ha kopplat ihop poängsättning av restauranger och köp av annonspaket.
Bara dagar efter att White Guide släppt årets restaurangguide utsätts man för kritik. Orsaken grundar sig i en Instagram-post av stjärnkocken Tom Sjöstedt, som driver Lilla Ego i Stockholm.

I posten visar Tom Sjöstedt ett mejl från en säljare som utförde arbete för White Guide, där denna fråga ställs: ”Får jag fråga vad du skulle önska för kategori/poäng för att ta beslut om att vilja synas med våra paket, och för att du skulle anse dem som värdefulla?”.

Ihopkopplingen mellan köpet av marknadsföringspaket och bättre betyg i guiden fick branschprofiler som Sebastien Boudet, My Feldt, Christian Hellberg, Daniel Müllern och Jennie Walldén att reagera i egna inlägg, där man riktar kritik mot White Guide.

I ett offentligt uttalande från White Guides vd, Peter Hansson, understryker han att det inte går att köpa kategorier, poäng eller omnämnande.

– Vi är extremt ledsna att restauranger har fått det intrycket av en säljare på det externa säljbolag, Wines & Tables AB, som säljer marknadsförings­paket för White Guide, säger han i uttalandet, och lägger till att säljaren i frågan har blivit uppsagd från sitt uppdrag för White Guide.

Enligt Peter Hansson har säljbolaget ingen insyn i hur White Guide poängsätter restauranger och har heller ingen möjlighet att ge fördelar, då det skulle strida mot guidens principer.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.084