Kritik mot White Guide efter säljmiss
En extern säljare har blivit uppsagd efter att ha kopplat ihop poängsättning av restauranger och köp av annonspaket.
I posten visar Tom Sjöstedt ett mejl från en säljare som utförde arbete för White Guide, där denna fråga ställs: ”Får jag fråga vad du skulle önska för kategori/poäng för att ta beslut om att vilja synas med våra paket, och för att du skulle anse dem som värdefulla?”.
Ihopkopplingen mellan köpet av marknadsföringspaket och bättre betyg i guiden fick branschprofiler som Sebastien Boudet, My Feldt, Christian Hellberg, Daniel Müllern och Jennie Walldén att reagera i egna inlägg, där man riktar kritik mot White Guide.
I ett offentligt uttalande från White Guides vd, Peter Hansson, understryker han att det inte går att köpa kategorier, poäng eller omnämnande.
– Vi är extremt ledsna att restauranger har fått det intrycket av en säljare på det externa säljbolag, Wines & Tables AB, som säljer marknadsföringspaket för White Guide, säger han i uttalandet, och lägger till att säljaren i frågan har blivit uppsagd från sitt uppdrag för White Guide.
Enligt Peter Hansson har säljbolaget ingen insyn i hur White Guide poängsätter restauranger och har heller ingen möjlighet att ge fördelar, då det skulle strida mot guidens principer.