Smoothieautomaten får ny backning
En miljon in i kassan till Berries by Astrid, som siktar på att slå igenom med sin smoothieautomat under året.
Grundaren av kosmetikaföretaget Oriflame, Robert af Jochnick, går in med en miljon i företaget som enligt Berries by Astrids grundare, Astrid Friborg, ska användas till att växa. Man får in pengarna i samband med en pågående nyemission, där förhoppningen är att få in totalt 5 miljoner kronor.
– Det är expansionskapital för att kunna växa snabba snabbare och anställa fler. Nu när vi kommersialiserat och finns på marknaden behöver vi till exempel anställa en säljchef, säger grundaren och vd:n Astrid Friborg till Breakit, som tillägger att man även letar efter en ny vd.
Målet för året är att få ut fler automater på marknaden – dagens fyra maskiner hos kunderna ska bli omkring 60. Vidden av de som sägs vara intresserade av automaten är stor, då både kontor, butiker och hotellkedjor kan tänka sig att ta in maskiner.
Enligt företaget ser man en framtid där man både hyr ut maskiner under sitt egna märke, men även genom licensiering av tekniken. Dessutom har flera aktörer från utlandet hört av sig, och man ser att det även finns användningsområden inom proteindrycker samt alkoholhaltiga drycker.