Max lanserar burgare i stereo
Ljud ska förstärka smaken av kedjans nya burgare.
Enligt forskning på ämnet förstärker höga frekvenser söta och syrliga smaker, medan musik med högt tempo och höga toner förstärker hetta och starka kryddor. Teknikproduktionsbolaget Plan 8, som står bakom ljuden till Max kampanj, har sett att de flesta smaker kan kopplas till ljud eller frekvenser – just umami hänger ihop med låga frekvenser.
– Därför experimenterade vi en hel del med bas för att förstärka den smaken. Vi utgick hela tiden från de viktigaste smakerna i varje ingrediens för att sedan testa vilka ljudarrangemang som starkast förhöjer smakupplevelsen av dessa, säger Oscar Tillman på Plan 8 till Dagens Media.
De specialproducerade ljudspåren går att komma åt både via Spotify och Soundcloud. Där finns även spår som ska förstärka smaken för enskilda delar av burgaren. Det söta briochebrödet får höga frekvenser med snabba toppar, medan det salta, rökiga baconet får en kombination av djupa och höga frekvenser.