23948sdkhjf

Från Sverige får utökning

På ursprungsmärkningens ettårsdagen fylls portföljen ut med kategorin Mjölk från Sverige.
För exakt ett år sedan lanserade Svenskmärkning den frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige – sedan dess har drygt 7 000 varor från över 120 företag märkts. Bakom satsningen står de tre ägarna LRF, Svensk Dagligvaruhandel och Livsmedelsföretagen.

Märket har sedan dess utvecklats. I dag kan både fisk-, vilt- och dryckesprodukter skylta med svenskt ursprung, och för ett tag sedan fick även svenskt kött en egen märkning. Det bäddar för nästa produktkategori: svensk mjölk.

– Vi vet att konsumenterna värnar den svenska djurvälfärden med friska djur och låg användning av antibiotika. Ett uttryck för det är en stark efterfrågan på svensk mjölk och svenskt kött. Därför kompletteras märkesportföljen med ett förtydligande för just mjölk, säger Maria Forshufvud, vd för Svenskmärkning.

Bland de varor som skulle kunna få den nya märkningen ingår till exempel ren mjölk, yoghurt och ost.

Även om märkena skiljer sig åt är reglerna desamma: för att få använda märkningen måste inte bara produkten produceras, förädlas och förpackas i Sverige, utan företaget måste också teckna avtal med Svenskmärkning.

För sammansatta produkter (exempelvis korv) måste minst 75 procent av innehållet vara svenskt, medan kött-, ägg-, fågel-, fisk-, skaldjurs- och mjölkråvara måste vara helt svensk även i sammansatta produkter.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093