Mathem redovisar förlust – igen
Även 2016 blev fortsättningen på en enorm tillväxt för e-mathandlaren, som trots allt går med förlust för sjunde året i rad.
De senaste åren har varit en snabb resa för tillväxtraketen, som nyligen släppte sin årsredovisning för förra året. Enligt bolaget växte försäljningen räknat på helåret med 35 procent, något högre än HUI:s uppskattade försäljningsökning för mat på nätet på 30 procent.
– Mathems tillväxt drivs främst av en underliggande supertrend med ändrat konsumtionsmönster, skriver man i årsredovisningen.
Samtidigt som man visar upp en kraftig tillväxt blev 2016 ett förlustår – det sjunde på raken. Förra årets förlust hamnade på cirka 119 miljoner kronor, vilket är en ökning från 97 miljoner kronor 2015. Sammanlagt innebär det att man sedan 2010 har en förlust på omkring 430 miljoner kronor.
Även i år tror man på en ökad volym, men räknar ändå med förlust enligt en kommentar i årsredovisningen: "resultatet under 2017 planeras vara fortsatt negativt för helåret men kontinuerligt förbättras". Samtidigt påpekar man att bolaget är lönsamt, räknat efter rörliga produktionskostnader.
I januari tog företaget in cirka 160 miljoner kronor i en nyemission, och man värderades samtidigt till 1,7 miljarder kronor.