City Gross minireklam internationellt prisad
Reklamkuppen på "musrestaurangen" gjorde att man vann tillsammans med varumärken som Kraft och Coca-Cola på festivalen i Rom.
Malmöbyrån Starcom tog tillfället i akt när skaparen bakom konstverket bjöd in allmänheten att fylla på med egna inslag. Bidraget blev en annonstavla från City Gross i skala 1:400, som gjorde reklam för ost, skriver näringslivssajten 8 till 5. Resultatet bar frukt när konstverket fortsatte att bli omskrivet i medie efter medie.
– Vi vet inte hur många som nåddes av den genom direktkontakt och sociala medier, men den nådde 385 000 kontakter via den PR vi fick genom att skylten blev omskriven. Det är 15 gånger fler kontakter än för en vanlig annonsskylt, säger Maria Petersson, medieplanerare på reklambyrån Starcom, till 8 till 5.
Tilltaget ledde till en nominering i kategorin ”Best creative use of media” på den internationella tävlingen Festival of Media, som gick av stapeln i Rom i måndags. Resultatet blev ett guld, tillsammans med företag som Kraft, Sainsbury, Coca-Cola, Porsche och Samsung. Enligt 8 till 5 motiverade juryn bland annat priset för hur Starcom "reagerade snabb och på ett kreativt sätt".