Lindvalls Chark uppköpta
Norsk livsmedelskoncern plockar upp både Lindvalls och deras norska moderbolag.
Tillsammans är Leiv Vidar och Lindvalls Chark en av Skandinaviens ledande leverantörer av varmkorv, med kunder som 7-Eleven, Cirkle K, Coop, Norgesgruppen, Shell, Pressbyrån och Ikeas europeiska varuhus.
I och med köpet blir man nu en del av Scandza stora portfölj, som sedan tidigare består av skandinaviska varumärken som bland annat Bröderna Nilsson, Synnøve Finden, Sørlandschips och Karen Volf.
Totalt har Scandza tio produktionsanläggningar för livsmedel i Norden, där Leiv Vidar och Lindvalls fyller på med två till.
– Leiv Vidar och Lindvalls blir för Scandza en viktig aktör gällande korv av högsta kvalitet, både i Norge, Sverige och Europa. Den expertis som är samlad vid fabrikerna på Hønefoss och Strömsnäsbruk, kommer att vara utgångspunkten för en viktig prioritering i framtiden, säger Jan Bodd, styrelseordförande i Scandza, i ett pressmeddelande.
Köpesumman avslöjas inte, men sammanlagt visar Leiv Vidar och Lindvalls Charks upp en omsättning närmare en halv miljard kronor och ett rörelseresultat kring 30 miljoner kronor.
Avtalet är nu undertecknat och väntar endast på ett godkännande från konkurrensmyndigheterna, något som bägge parter förväntar gå igenom.
Enligt Jan Bodd ser man förvärvet av Lindvalls chark som strategiskt intressant, både genom marknadspositionen i Sverige och leveranserna till Danmark samt andra europeiska länder.
– Detta blir ett spännande brohuvud in i EU, säger han i en kommentar till norska Dagens Næringsliv.