Foodmark investerar i nyförvärvet
Ny fyllnadslinje byggs hos norrländska såsproducenten.
Köpet innebar att Foodmark blev ägare till 60 procent av företaget och att man skulle förlägga legoproduktion på Delikatessfabriken i Vidsel. Samtidigt meddelade man att det även skulle göras investeringar.
Nu står första investeringen – en ny fyllnadslinje för 2,5 miljoner kronor – där man framöver kommer producera orientdressing, rapporterar Affärer i Norr. Produkten producerades innan under Foodmarks varumärke Rydbergs, men går nu under Delikatessfabrikens egna märke.
– Den är en otroligt populär produkt i Norrland och används till all möjlig mat. Den anses som en klassiker här i Norrbotten. Därför känns det extra kul att Delikatessfabriken som grundades i Vidsel kan producera dressingen, säger Ann-Chatrine Andersson, medgrundare i bolaget, enligt Affärer i Norr.
Vid köpet meddelades också att Delikatessfabrikens produktion förväntas fördubblas inom de närmsta tre åren till följd av Foodmarks inträde i bolaget.
Företaget grundades 1999 och tillverkar bland annat huvudprodukten bearnaisesås tillsammans med en rad andra sås- och dressingsprodukter. Under förra året omsatte företaget cirka 19 miljoner.
Foodmark, som ägs av norska koncernen Agra, har 210 anställda och omsatte vid senaste årsredovisningen cirka 600 miljoner kronor.