23948sdkhjf

Nya konceptbutiker på Nettos agenda

Flera renoveringar väntar för butikskedjan i höst, som vill göra om alla 160 butiker i Sverige.
Lågpriskedjan Netto har sedan tidigare uttryckt ett mål om att göra den största expansionen sedan kedjan etablerades i Sverige 2002.

I april påbörjade man också en konvertering för kedjans butiker, där målet är att alla 160 butiker ska renoveras enligt ett nytt koncept. Då beskrevs nysatsningen så här:

– Det blir en uppgradering av våra nuvarande butiker, för att bättre möta de förväntningar som dagens kunder har på en matbutik i dag, enligt en kommentar från dåvarande tillförordnade vd:n Jan Richter.

Under den tillträdande Sverigechefen Anders Wennerbergs ledning, tidigare kedjechef för Coop Butiker och stormarknader, kommer man nu fortsätta att renovera butiker efter det nya konceptet samt etablera nya butiker.

Under hösten och vintern ska kedjan renovera fem butiker och planerar öppna en ny butik i Svenljunga. I det nya konceptet ingår – förutom det man kallar en stor satsning på ett utökat sortiment av frukt och grönt samt färskvaror – förnyade butiksmiljöer med en mer modern inredning.

– Vi har en plan för att renovera ett flertal butiker under de kommande åren, där alla kommer konverteras till vårt nya koncept. Utöver detta arbetar vi med att öka vår pipeline, så att vi kan öppna runt 20-25 butiker per år runt om i landet, säger Morten Møberg Nielsen, tillförordnad vd för Netto Sverige, i ett pressmeddelande.

Satsningen på nyrenoverade butiker kommer i närhet till konkurrenten Lidls stora investeringar i butikerna, som enligt egen utsago har hunnit med renoveringar av drygt 125 butiker. Även Lidl har satt ett ambitiöst mål vad gäller nyetableringar, där dagens 170 butiker ska bli 200 stycken fram till år 2020.

Läs också: Lidl höjer byggtakten
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094