23948sdkhjf

Chefer från Max och Coop hållbarhetsvinnare

Under onsdagen delades inte mindre än två olika priser ut för insatser inom hållbarhet.
På onsdagen hölls två separata prisutdelningar inom hållbarhet och ledarskap – både för Sveriges bästa hållbarhetschef (som delas ut av tidningen Aktuell Hållbarhet) samt för Hållbart ledarskap 2017 (som delas ut av NMC, Nätverket för Hållbart näringsliv).

När bägge priser delats ut stod Louise König, hållbarhetschef på Coop, som vinnare av det förstnämnda priset, och Christoffer Bergfors, vice VD och Sverigechef för Max, som vinnare av det senare.

Kombinerade hållbarhet med resultat
Priset för Sveriges bästa hållbarhetschef, som överlämnades av finansmarknadsminister Per Bolund, baserades på kriterierna åstadkommen affärsnytta, hållbarhetsnytta, ledarskap samt nytänkande och innovation lyftes fram.

I juryns motivering påpekade juryn bland annat att Louise König lyckats kombinera hållbarhet med bra ekonomiska resultat, samtidigt som man ser att kedjan stärkt varumärket med strategisk hållbarhetskommunikation.

"Louise König har med obruten energi stått upp för Coops ambition att leverera hållbar och ekologisk mat till sina miljontals kunder i Sverige", står det att läsa i motiveringen.

Vego och veganskt
Priset för Hållbart ledarskap 2017, som delats ut sedan 1999 och har tidigare vinnare som H&M:s vd Karl-Johan Persson, ska enligt utdelande NMC gå till en person som genom sitt ledarskap bidragit till både ett hållbart näringsliv samt ett framgångsrikt hållbarhetsarbete.

Juryn, som bland annat bestod av WWF:s generaldirektör Håkan Wirtén och H&M:s hållbarhetschef Anna Gedda, motiverade valet av Christoffer Bergfors med Max stora satsning på vegetariskt och veganskt utbud.

"Under 2017 lade Christoffer tillsammans med sin bror in en ny växel och utmanade hela branschen att bli mer hållbar. Företaget har länge arbetat systematiskt med inkludering och integrationsfrågor och Max har visat att det går att göra världen lite godare," avslutar juryn sin motivering.

Enligt Christoffer Bergfors har satsningen på den bredare gröna menyn medfört två saker – bättre lönsamhet än någonsin och en kraftigt minskad miljöpåverkan.

– Vårt mål är att år 2022 ska minst hälften av försäljningen komma från burgare utan rött kött. Idag är det ungefär var tredje, och för två år sedan var det bara var nionde, så omställningen har gått snabbt, säger Christoffer Bergfors i ett pressmeddelande.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11