Starbucks och Unilever i te-affär
Café-jätten får 47 gånger pengarna tillbaka i försäljning av te-märke.
När man under torsdagen meddelade att man säljer te-varumärket Tazo till Unilever är motiveringen nämligen tydlig: Teavana, som under förra året sålde för 1,6 miljarder dollar, kommer nu att ligga i fokus, med målet om att nå 3 miljarder i omsättning inom de närmsta fem åren.
Försäljningen av Tazo, som bland annat inkluderar recept och lager, visade sig samtidigt vara en väl värd investering. Starbucks, som köpte Tazo 1999 för 8,1 miljoner dollar, säljer nu till Unilever för 384 miljoner dollar, motsvarande cirka 3,2 miljarder kronor. Det innebär att man säljer till ett värde 47 gånger högre än köpesumman.
Unilever, som sedan tidigare äger temärken som Lipton, PG Tips och nyförvärvade Pukka, ser att förvärvet passar väl in i dagens utbud.
– Tazos gedigna position inom det snabbväxande specialteegsegmentet, kombinerat med Unilevers teexpertis, ger en fantastisk tillväxtmöjlighet, säger Kees Kruythoff, chef för Unilever North America, i ett uttalande.