Ferrero går igenom med Nestlé-köp
Köpet innebär att man klättrar upp som tredje största konfektyrbolaget i USA.
Den italienska godistillverkaren meddelar nu att man förvärvar Nestlés amerikanska konfektyrverksamhet för 2,8 miljarder dollar (motsvarande drygt 22,5 miljarder kronor).
Genom köpet, som omfattar varumärken som Baby Ruth och Butterfinger, blir man också tredje störst på den amerikanska godismarknaden. Bland företagets redan etablerade varumärken på marknaden finns bland annat nougatpålägget Nutella och tablettaskarna Tic tac.
– I kombination med Ferreros befintliga amerikanska närvaro, inklusive de nyligen förvärvade varumärkena Fannie May confections och Ferrara candy company, kommer vi att ha en väsentligt större skala, ett bredare erbjudande av högkvalitativa produkter och spännande nya tillväxtmöjligheter på världens största konfektyrmarknad, säger Ferrero groups styrelseordförande Giovanni Ferrero, i ett pressmeddelande.
I och med köpet tar Ferrero över Nestlés tre anläggningar i delstaten Illinois. Förvärvet förväntas vara genomfört under årets första kvartal.