23948sdkhjf

Mångmiljoninvestering i Gävle ger hamn för livsmedel

Terminalens försäljningschef: "Vi vill öka importen och komma åt Stockholmsmarknaden".
Gävle hamn ska tillsammans med företaget Yilport, som driver hamnens containerterminal, göra en gemensam satsning på totalt 700 miljoner kronor för att fördubbla hamnens kapacitet, rapporterar Gefle Dagblad .

Satsningen innebär att Gävle hamn bygger en 360 meter lång containerkaj till en summa av 200 miljoner kronor, medan Yilport lägger en halv miljard kronor på en ny containerterminal med nya kranar. Genom detta vill man kunna lossa och lasta fyra fartyg samtidigt och hantera 600 000 20-fotscontainrar per år.

I och med satsningen ska Gävle hamn också bli både den fjärde och nordligaste hamnen i Sverige som kan ta emot livsmedel som fraktas via båt från länder utanför EU, där Helsingborg, Göteborg och Stockholm utgör de andra tre.

Enligt Yilports försäljningschef, Håkan Bergström, handlar det om att öka importen av livsmedel, samtidigt som man vill komma åt nya svenska marknader.

– Vi vill öka importen och komma åt Stockholmsmarknaden. I dag tvingas vi tacka nej till kontrakt för att vi inte kan ta emot livsmedel, men framöver ska vi kunna lossa sådana containrar i Gävle hamn och köra ner dem med tåg till järnvägsterminalen Stockholm nord som vi också äger. Där ställer vi containrarna på lastbilar som kör vidare till olika destinationer, säger han till GD.

För att kunna ta emot livsmedel bygger man en också en gränskontrollstation för livsmedel, utrustad med kyl- och frysrum, där Livsmedelsverkets anställda ska utföra importkontroll och Jordbruksverkets veterinärer ska kontrollera animaliska biprodukter.

Trots att det till en början inte kommer behövas planerar Yilport även att bygga ett laboratorium vid stationen, där analyser av livsmedel kan göras på plats.

Utbyggnaden av hamnen förväntas stå klar under fjärde kvartalet nästa år, skriver Yilport på sin hemsida.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125