Rootfruit tror på framtiden
Det svenska chipsföretaget Rootfruit meddelar att de under 2017 ökade sin försäljning med 10 procent – trots en minskning under december då försäljningen uppgick till 2,8 miljoner kronor, vilket kan jämföras med de 3,4 miljoner man omsatte under samma period förra året.
Enligt bolaget själv har den faktiska volymen produkter ökat markant till följd av påfyllda lager och produktnyheter, vilket uppges motsvara en tillväxt på 40 procent. Något som enligt företaget bådar gott inför 2018.
– Den eftersläpade lagerpåfyllnaden tillsammans med våra produktnyheter som lanseras nu, gör att vi får en mycket bra start på det nya året, säger Thomas Lindström, vd för Rootfruit.
En av de produktnyheter som ska bidra till detta är de nya hylloptimerade chipskartongerna som ska ge produkterna bättre exponering. Samtidigt ska man också få plats med fler produkter på en pall, vilket man beräknar ska minska transportkostnaderna med upp till 10 procent.
– Varje centimeter är viktig för våra kunder och nu får vi plats med tre artiklar på en hylla mot tidigare två artiklar. Omsättningshastigheten ökar och våra produkter bli mer lönsamma för våra kunder. Resultatet ser vi redan nu i ökad distribution hos både Coop och Axfood. I Finland har vi tack vare förändringen kommit in med fler produkter på Kesko från och med februari vilket är extra glädjande, säger Thomas Lindström.