Oatly ökar i USA
Flera amerikanska dagligvarukedjor tar in Malmöföretagets havredryck nästa månad.
Havredrycken från Oatly räknas in som en av de heta nytillskotten på den växtbaserade dryckesmarknaden i landet, som med mjölkliknande drycker utvunna från bland annat mandel, cashew och hasselnötter förväntas öka försäljningsvärdet från knappt 10 miljarder dollar till 18 miljarder under året.
Under det senaste året har Oatlys dryck tågat in på en rad kaffebarer i landet, och på ett år gått från att finnas hos omkring tio barer i New York till drygt 1 000 stycken i hela landet. Eftersom man riktat in sig på kaffebarer har det också inneburit att kaffekunder tagit till okonventionella metoder för att få med sig mer av drycken hem, skriver New York Times:
– Vi har hört berättelser – särskilt här i New York – om några av våra kaffepartners som säljer Oatly över disk till sina stamkunder. Det är nästan som svarta marknaden för havremjölk, säger Mike Messersmith, ansvarig för Oatlys verksamhet i USA, till tidningen .
Inom den närmsta tiden kommer det dock bli lättare att få tag på drycken i landet: i veckan lanseras Oatlys produkt på den östkustbaserade dagligvarukedjan Wegmans, vilket i februari följs av lanseringar hos kedjorna Fairway, Shoprite och Bristol farms.