Unilever ökade mer än väntat
Försäljningen under fjärde kvartalet var högre än vad analytiker förutspått, bland annat tack vare större framgångar i tillväxtländer.
Det i sig är en förbättring jämfört med 3 procent under 2017 års första halvår, samt 2,6 procent under tredje kvartalet. En av anledningarna till ökningen är förbättrad försäljning i tillväxtländer som Brasilien och Indien, en trend som Unilever tror kommer att fortsätta under 2018.
Även en utökning av produktportföljen hjälpte till i försäljningen, där Unilever under förra året fyllde på med sex nya varumärken.
Det avslutar ett händelserikt år för Unilever, som bland annat var nära att köpas av Kraft-Heinz. Dessutom har man sedan tidigare meddelat att det delade huvudkvarteret kan komma att bli ett, något man kommer att adressera inom den närmsta tiden.
Enligt företagets prognos kommer man att öka den underliggande försäljningen med omkring 3 till 5 procent under 2018.