23948sdkhjf

Hemköp utökar nya konceptet efter lyckat test

Efter en försäljningsökning på 40 procent i testbutikerna kommer Hemköp införa konceptet med vegetariskt i köttdisken i fler butiker.
Under förra året testade Hemköpskedjan ett nytt koncept: vegetariska alternativ skulle lyftas fram mer och man testade därför att lägga vegoalternativ, tillsammans med tydlig skyltning och receptförslag, bredvid liknande köttvaror i ett tjugotal butiker.

Det gav resultat – i dessa butiker ökade försäljningen för dessa varor med 40 procent. Nu kommer man att införa konceptet i fler butiker under resten av året, meddelar kedjan.

Samtidigt ser man inom Hemköp att efterfrågan på vegetariska och veganska varor ökar i alla butiker. Nu hoppas man fortsätta den ökande vegoförsäljningen (som under förra året landade på 23 procent) genom att lansera ett större antal nyheter i sortimentet.

Precis som under förra året kommer man att lansera över 100 nya vegetariska varor och lämnar samtidigt utrymme för att fylla på ytterligare framöver.

– Med drygt 35 kända nya vegovaror i år kommer vi en bra bit över 100 vegonyheter för 2018. När intresset för vegetarisk mat ökar ställer det också högre krav på de varor vi tar in. Vi väljer med omsorg och tar in bra vegetariska varor som underlättar vardagen för många, säger Sven Skarlöv, försäljningschef på Hemköp, i ett pressmeddelande.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.104