Hemköp utökar nya konceptet efter lyckat test
Efter en försäljningsökning på 40 procent i testbutikerna kommer Hemköp införa konceptet med vegetariskt i köttdisken i fler butiker.
Det gav resultat – i dessa butiker ökade försäljningen för dessa varor med 40 procent. Nu kommer man att införa konceptet i fler butiker under resten av året, meddelar kedjan.
Samtidigt ser man inom Hemköp att efterfrågan på vegetariska och veganska varor ökar i alla butiker. Nu hoppas man fortsätta den ökande vegoförsäljningen (som under förra året landade på 23 procent) genom att lansera ett större antal nyheter i sortimentet.
Precis som under förra året kommer man att lansera över 100 nya vegetariska varor och lämnar samtidigt utrymme för att fylla på ytterligare framöver.
– Med drygt 35 kända nya vegovaror i år kommer vi en bra bit över 100 vegonyheter för 2018. När intresset för vegetarisk mat ökar ställer det också högre krav på de varor vi tar in. Vi väljer med omsorg och tar in bra vegetariska varor som underlättar vardagen för många, säger Sven Skarlöv, försäljningschef på Hemköp, i ett pressmeddelande.