Hemköp vill förbättra sin Karma
Hemköp har inlett ett samarbete med matsvinnsappen Karma som en vidare del i kedjans matsvinnsarbete. Appen säljer mat med kort hållbarhet till ett reducerat pris. Det är främst färdigrätter som kommer att säljas vidare på det här viset men även färskvaror som mejeriprodukter, kött, frukt och grönsaker kommer att säljas via appen.
– Det finns flera sätt att undvika att behöva slänga mat som fortfarande går att äta. Ett bra sätt är att handla och äta mat så nära bäst före-datumet som möjligt. Genom samarbetet med Karma förenklar vi nu för våra kunder att göra en insats för miljön och samtidigt äta god mat. Tillsammans minskar vi matsvinnet, säger Maria Nobel, hållbarhetschef på Hemköp i ett pressmeddelande.
Svinn har blivit en allt större fråga för de stora dagligvarukedjorna och förra året skänkte Hemköp närmare 50 ton mat till behövande som annars hade slängts.