23948sdkhjf

Näthandel stärker konkurrens

E-handel med mat stärker konkurrensen i ”mycket tätbefolkade” områden. Men i glesbygder är effekterna mindre.

Slutsatsen dras i Konkurrensverkets årsrapport om konkurrensen i olika branscher. Men verket har inte kunnat beräkna marknadskoncentration eller lönsamhet inom näthandeln med livsmedel. 

”Det verkar dock som att nischade e-handelsföretag som Linas Matkasse och Mathem.se är marknadsledande”, heter det i rapporten.

Där konstateras att marknadskoncentrationen inom svensk dagligvaruhandel är högre än i många andra europeiska länder. De tre stora aktörerna – Ica, Coop och Axfood – har en sammanlagd marknadsandel på cirka 86 procent enligt Konkurrensverket.
I rapporten skriver myndigheten att Ica och Coop har ”genom sin långa närvaro på den svenska marknaden även tillgång till attraktiva butikslägen”.

”Konkurrensverket har därför framhållit att det är viktigt att kommunerna i sitt planläggningsarbete främjar en effektiv konkurrens inom dagligvaruhandeln”, skriver myndigheten.

Konkurrensverket ser både positiva och negativa effekter av dagligvaruhandelns egna märkesvaror (EMV). Bland annat kan det försvåra produktutveckling av leverantörernas märkesvaror (LMV).

”Samtidigt kan man inte utesluta att en ökad konkurrens mellan EMV och LMV medföra mer innovation och produktutveckling”, skriver Konkurrensverket.

Myndigheten skriver också att antalet begärda överprövningar av offentlig upphandling av livsmedel har ”minskat drastiskt” sedan 2012. Då överprövades 12 procent av upphandlingarna jämfört med 6,3 procent 2016. Jämfört med 2015 är det dock en liten uppgång.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062