Snacks upp och läsk ner för Pepsico
Pepsico levererar en rapport bättre än förväntat tack vare högre försäljningsvolym för snacksen.
Det är främst tack vare en volymökning för företagets snacksverksamhet, Frito Lay, som omfattar varumärken som Cheetos och Doritos. Sammanlagt sålde man varor för 19,5 miljarder dollar, motsvarande cirka 160 miljarder kronor.
Man har dessutom bättrat på siffrorna genom besparingar, då man tidigare lagt ett mål om att spara in minst 1 miljard dollar om året.
– Vi levererade dessa resultat mitt i en dynamisk detaljhandelsmiljö och ett hastigt skiftande konsumentlandskap, säger vd Indira Nooyi i ett medföljande uttalande.
En av förklaringarna till framgångarna inom snacksverksamheten kan ligga i att man satsat på förnyelse – bland annat yoghurtbaserade snacks – samtidigt som man stärkt basutbudet.
Detta har man inte lyckats med i samma utsträckning på dryckessidan, något som Pepsicos ekonomichef Hugh Johnston tror beror på att man lagt för mycket fokus på nya dryckeskoncept på bekostnad av kärnvarumärkena, enligt en kommentar till Bloomberg .
Pepsico redovisar samtidigt en förlust på 710 miljoner dollar efter skatt – det inkluderar dock en engångspost på 2,5 miljarder dollar vilket orsakats av skattereformen i USA. I och med reformen ska amerikanska företag nämligen betala 15,5 procent i skatt på de vinstpengar som samlats ihop utomlands.
Efter skattereformen sätts den allmänna skattesatsen för företag i USA till 21 procent, en stor sänkning från dagens 35 procent.