Organisation kritiserar kedjornas äggpolicys
Sveriges konsumenter har granskat dagligvarukedjornas egna produkter – flera innehåller burägg, trots annan policy när det kommer till försäljningen av hela ägg.
2
Bilder
Höna i bur samt några av produkterna i granskningen. Foto: Shutterstock/Sveriges konsumenter
Men när det kommer till de egna, sammansatta produkterna som innehåller ägg använder vissa fortfarande ägg från burhöns – något som paraplyorganisationen Sveriges konsumenter kritiserar.
Dessutom har flera av producenterna valt att inte skriva på förpackningen om vilken typ av ägg produkterna innehåller. Det är helt i enlighet med svensk livsmedelslagstiftning när det kommer till sammansatta produkter, men något som organisationen också vänder sig mot.
– Det är jättebra att de flesta matbutiker slutat sälja färska burägg, men nu är det hög tid att de ser över sitt sortiment av färdigprodukter, inte minst sina egna varumärken. Företagen borde visa att de har samma krav på djurskydd även när det gäller matvaror där konsumenten inte kan se vilken sorts ägg de innehåller, säger Jan Bertoft, generalsekreterare för Sveriges konsumenter i ett pressmeddelande.
I en granskning av 15 stycken icke-ekologiska produkter i de tre kategorierna pasta, majonnäs och pannkakor, innehöll fem stycken produkter ägg från burhöns. Av de fem var tre produkter under Coops egna varumärke och två stycken under Axfoods varumärke Eldorado.
Till Aftonbladet säger Coop att man är i färd med att ändra detta. Man kanske också kommer att ändra förteckningar för att ta med produktionssätt för äggen, vilket fanns med på en av de tre produkter som innehåller burägg.
– Vårt mål är att vi ska ha frigående ägg även i de här produkterna senast 2020, säger Tobias Rydergren, presschef på Coop, till tidningen .
Även Axfood uppger att man vill ändra på dagens användande av burägg i de sammansatta produkterna.
– Vi tycker inte att det är bra och håller därför på att se över frågan i den nya kvalitetspolicy som vi just nu håller på att ta fram, säger Claes Salomonsson, presschef på Axfood, till Aftonbladet .
I Sveriges konsumenters granskning undersökte man produkter från varumärkena Coop, Änglamark, Eldorado, Garant, Ica, Ica I love eco, Kungsörnen, Paolos, Findus och Kavli.
Lidl valde att inte medverka i undersökningen, men har sedan tidigare uttryckt ett globalt mål om att alla egna produkter med ägg ska vara gjorda på ägg från frigående höns innan 2025. I Sverige har man i de egna produkterna använt endast ägg från frigående höns sedan 2016, uppger Lidl Sverige.
Se mer om organisationens granskning genom att klicka här .
Bland Sveriges konsumenters 22 medlemsorganisationer återfinns bland annat Djurskydd Sverige och Svenska djurskyddsföreningen, men också organisationer som PRO, LO och ABF.
Uppdatering: Dagen efter granskningen gick City Gross, som inte var med i undersökningen, ut med sin ställning i frågan. Sedan januari i år säljer man inte längre ägg från burhöns och kommer framöver även att byta ut burägg som ingrediens i de egna varumärkena Budget och Favorit. Målet är att genomföra detta till 2020.
– Vi har tagit ett stort steg i rätt riktning genom att uteslutande sälja färska ägg från frigående höns i våra City Gross butiker. Som en del av vårt kvalitetsarbete kommer vi nu att påbörja ett arbete med att fasa ut burägg även som ingrediens i våra egna varumärken, säger Annica Hansson Borg, miljö- och kvalitetschef på City Gross.
I en tidigare version av texten stod det endast att Lidl uttryckt ett mål om att erbjuda buräggsfria produkter senast 2025, vilket är den globala policyn för kedjan. Vi har nu lagt till hur situationen ser ut i Sverige: kedjans egna, äggbaserade produkter innehåller sedan 2016 endast ägg från frigående höns.