Kaffejätten erbjuder 82 miljoner för miljövänligare mugg
Glöm tiotusenkronorsfrågan eller skraplotten – Starbucks vill premiera den smartaste mugglösningen med hela 10 miljoner dollar.
Kaffekedjan erbjuder nu 10 miljoner dollar, motsvarande cirka 82 miljoner kronor, för designidéer som kan ge muggar som är helt och hållet återvinningsbara och komposterbara, skriver man i ett pressmeddelande.
I dagsläget görs de flesta engångsmuggar av papp, med ett tunt lager plast på insidan. Det gör att drycken håller sig varm och förhindrar pappen från att bli uppblött. Men det gör också muggen svår att återvinna, och gör samtidigt att det tar omkring 20 år innan den bryts ner.
Enbart Starbucks står för att 6 miljarder av den här typen av muggar hamnar i omlopp varje år, där den totala summan uppskattas till 600 miljarder. För cirka 10 år sedan satte kedjan aggressiva mål för att minska sn miljöpåverkan och 2010 satte man målet att alla muggar skulle kunna återvinnas senast 2015 – något man alltså inte lyckades med.
– Ingen är nöjd med de gradvisa framsteg som gjorts inom industrin, det går inte fort nog, säger Colleen Chapman, ansvarig för Starbucks avdelning Global Social Impact.
Utöver den utlysta summan meddelar Starbucks att man i dagsläget genomför det 13:e interna testet för en mugg vars inre är klädd med ett skydd gjort av växtfiber, för att se om denna version klarar att behålla varm dryck utan att läcka.