Bergendahls lanserar nytt premiummärke
Egna varumärken (EMV) är ett växande sortiment i dagligvaruhandeln och Bergendahls ska nu bygga vidare på sitt egna sortiment med ett nytt premiummärke under namnet Favorit Finfina. Det nya märket är tänkt att komplettera de redan existerande märkena Budget och Favorit.
– Det här är en naturlig utveckling till för de kunder som vill ha lite högre kvalitet, säger Torbjörn Larsson, inköpschef kategori/EMV, Bergendahls Food till Fri Köpenskap.
Om allt går som det ska kommer det nya sortimentet att lanseras i butik under december i år och då med produkter med italienskt tema bestående av bland annat skinka, pasta, olivolja, marmelad och ost.
I början förväntas cirka 10-15 produkter vara med vid lanseringen men målet är att det ska finnas cirka 100 produkter i butik i slutet av 2019. Enligt Torbjörn Larsson kommer det nya sortimentet variera i omfattning och tema.
– Men framförallt kommer det att handla om kolonial- och färskvaror, vi kommer inte att ha några nonfood-varor, säger han.