Axfood och Lidl naggar på Coop
Årets Dagligvarukarta som tagits fram i samarbete mellan DLF, HUI Research och Delfi visar att det i stort råder stiltje i marknadsandelar mellan de olika dagligvarukedjorna. Varken Ica, Bergendahls eller Netto har sett några förändringar.
Den enda förloraren enligt undersökningen var Coop som tappade 0,6 marknadsandelar, andelar som plockats upp av Bergendahls och Lidl som ökat med 0,3 andelar vardera. Coop var också det enda företaget som fått se en minskad försäljning, med 0,2 miljarder mindre än året innan.
För Axfood går det att notera att Willys ökat i försäljning från 64,6 procent av företagets totala försäljning till nuvarande 66 procent. Ökningen skedde samtidigt som de egenägda minskade och franchise-ägda förblev oförändrade.
Inom Ica har knappt några stora förändringar skett för andelarna av marknaden för de olika formaten – inte heller inom Bergendahls där Matrebellerna endast tagit 0,1 procent mer av marknaden.