Så rankas leverantörerna
Lantmännen placerar sig bäst bland leverantörerna när SustainableBrand Index för första gången mäter varumärkenas hållbarhetsanseende i branschen.
Sustainable Brand Index har sedan 2011 mätt en stor mängd varumärkens anseende i hållbarhetsfrågor bland konsumenterna i sin stora årliga B2C-undersökning.
När man nu för andra året gör en B2B-undersökning där topp- och inköpschefer i storföretagen får betygsätta leverantörers hållbarhetsarbete har också FMCG-leverantörerna tagits med.
Totalt har 103 varumärken betygsatts genom en stor enkätundersökning. Det varumärke som rankas allra högst är avfallsföretaget Stena Recycling, följt av industrikoncernen Stora Enso.
På tredje plats hittar vi Lantmännen, som därmed är högst rankat i den i mätningen nya branschen FMCG, Fast Moving Consumer Goods. Totalt har elva FMCG-varumärken rankats.
– Det är uppenbart att Lantmännens konsumentinriktade kommunikation med ”ansvar från jord till bord” även fungerar i B2B-sammanhang, säger Sustainable Brand Index grundare Erik Elvingsson Hedén.
Höga placeringar får också Arla, Carlsberg och Spendrups, medan varumärken som Coca-cola, Skånemejerier, Nestlé och Unilever hamnar längre ner. Sämst har bryggerierna Åbro och Kopparbergs lyckats med att kommunicera sitt hållbarhetsarbete till sina företagskunder. Kopparbergs hamnar på plats 96 av totalt 103 deltagande varumärken.
Undersökningen har genomförts bland toppchefer och inköpsansvariga på stora företag med mer än 500 miljoner kronor i omsättning, med undantag för FMCG-kategorin.
– Inom handeln är det så få stora företag, så där har vi kompletterat kedjorna med ett urval butiker, servicebutiker, storkök och restauranger för att få ett lika brett underlag som i de övriga branscherna, säger Erik Elvingsson Hedén.
Något som bekymrar Hedén är den låga kunskapen om leverantörernas hållbarhetsarbete hos storföretagens högsta chefer och inköpare, särskilt när det gäller arbetet med socialt ansvar.
– Överlag pratar vi i samhället mycket om hållbar utveckling. Trots detta verkar det som att personerna med störst möjlighet att påverka positivt inte alls hänger med. Det är beklagligt, säger han.
I genomsnitt har 60 procent svarat att de inte känner till leverantörernas hållbarhetsarbete. Trots att dagligvaruhandelns aktörer har ett relativt högt hållbarhetsanseende, har de enligt Hedén dålig koll på sina leverantörer.
– Ja, man pratar mycket om hållbarhet, men man kan inte så mycket, säger han.
Han anser också att för mycket ansvar läggs på företagens hållbarhetschefer.
– Leverantörerna kommunicerar primärt med hållbarhetschefen snarare än de som är direkt ansvariga för inköpen. Exempelvis läggs mycket krut på hållbarhetredovisningen. Något som är ineffektivt då det visar sig att endast tre procent av beslutsfattarna uppger det som en relevant källa i sina inköpsbeslut, säger Erik Elvingsson Hedén.
Så rankas varumärkena inom FMCG av handelns inköpare | |
3 | Lantmännen |
10 | Arla |
17 | Carlsberg |
27 | Spendrups |
41 | Coca Cola |
48 | Skånemejerier |
61 | Nestlé |
62 | Unilever |
78 | Valio |
81 | Åbro |
96 | Kopparbergs |