Gelatinfritt lyfte Fazer
När godistillverkaren Fazer ser tillbaka på året som gått kan de glädjas åt att försäljningen av sockerkonfektyr ökat med 20 procent. Även den senaste godishögtiden, julen, gick bra för företaget där försäljningen av julsortimentet ökade med 18 procent.
Sommaren, blev den smäktande värmen till trots, också en framgång där försäljningen av framförallt godispåsar av märket av Tutti Frutti ökade med 36 procent, något som enligt Fazer till viss del beror på att märket inte längre innehåller gelatin.
– Vi ser att efterfrågan för gelatinfria produkter med naturliga färg och smakämnen håller i sig och kommer växa även under 2019. Konsumenten söker i högre grad efter fler hållbara alternativ i hyllan så detta kommer vi märka ut ännu tydligare i år, säger Robert Engman, vd på Fazer Konfektyr i Sverige.
Försäljningen av Tutti Frutti har sedan 2015 vuxit med hela 150 procent och under 2018 ändrades receptet till att endast innehålla naturliga färg- och smakämnen samt blev gelatinfritt och veganskt.